Úvod Problémy v rodine Domáce práce u detí ako nástroj vedenia k zodpovednosti

Domáce práce u detí ako nástroj vedenia k zodpovednosti

474
0
ZDIEĽAŤ
Domáce práce u detí ako nástroj vedenia k zodpovednosti
Domáce práce u detí ako nástroj vedenia k zodpovednosti

Rodičia malých detí si často kladú otázku. Od akého veku by malo dieťa prebrať zodpovednosť za nejaký typ domácej práce. Chceli by sme ich naučiť starostlivosti o čistotu prostredia v ich izbe, alebo pomohli v kuchyni či v obývačke upratať vankúše, poukladať hračky alebo lego, keď sa s ním nehrá. Od veku približne dvoch rokov , je ten približne správny čas , v závislosti od šikovnosti a zručností, toho ktorého dieťaťa. Dieťa sa učí nápodobou , to čo vidí , chce robiť aj ono a cíti sa potom výnimočne, že pomáha v dielni alebo v kuchyni. Dieťa to berie ako hru a ani si neuvedomuje, že sa učí zručnosti, ktoré sa v neskoršom veku zúročí.

Zodpovednosť

Tento pojem nie je také jednoduché definovať lebo zahŕňa celú sériu ľudských schopností a vlastností : patrí tam zručnosť, uvedomenie si, dôslednosť , ostražitosť, dochvíľnosť , opatrnosť i poslušnosť, trpezlivosť, ochota k spolupráci. Zodpovedný človek v závislosti od veku, je schopný rozmýšľať a uvedomiť si dôsledky svojej činnosti alebo nečinnosti.

Pomoc v domácnosti je bezpečnou cestou, ako dieťa primäť k poriadku, pomoci , spolupráci na nejakom spoločnom dobre. Prechod medzi zodpovednosťou dieťaťa a zodpovednosťou dospelej osoby, je veľmi tenký. Uvedomenie si niečoho ako povinnosti a kladenie patričnej váhy na jej splnenie. Patrí tam aj uvedomenie si čím dlhšie budem nejakú povinnosť odkladať , tým horšie sami bude robiť. Vzťah k práci v domácnosti buduje zárodky zodpovednosti najskôr za školské projekty a neskôr sa odzrkadlí aj v zamestnaní…

Drobné úlohy možno zadávať deťom od dvoch rokov no dĺžka zadanej úlohy by nemala prekročiť 15 minút. Dieťa aj keď úlohu nedokončí, sa väčšinou snažilo na maximum, viacej zatiaľ  vzhľadom na vek, nie je možné vyžadovať

Zamestnávanie drobnými domácimi prácami deti 3-6 rokov

  • Odniesť drobné oblečenie do pračky( koša na bielizeň)
  • Hrať sa s ponožkami – pexeso- hľadať a párovať ponožky
  • Upratať si hračky
  • Utrieť prach
  • Poliať kvety
  • Prestrieť stôl
  • Naukladať do umývačky( drezu ) špinavý riad

Zamestnávanie detí 6-10 rokov

K domácim povinnostiam pribudnú aj školské úlohy

  • Starostlivosť a ukladanie školských pomôcok, príprava a ostrenie ceruziek a farbičiek
  • Čistenie topánok
  • Ukladanie hračiek
  • Utieranie prachu
  • Vysypanie smetí
  • Ustielanie postelí
  • Zametanie a vysávanie podlahy
  • Utieranie a umývanie riadu

Zamestnávanie teenedžerov 12-15 rokov

  • Klesá záujem o domáce práce , výhovorky na školu a veľa úloh
  • Pomoc pri varení , varenie jednoduchých jedál
  • Práca v záhrade
  • Oprava bicykla
  • Pomoc mladším súrodencom s úlohami
  • Upratovanie bytu- vysávanie, umývanie dlážky, sociálneho zariadenia
  • Pranie a žehlenie

Čím je dieťa menšie tým je väčšia ochota chuť niečo nového urobiť alebo sa naučiť, vníma to ako hru. Pri starších deťoch sa stráca motivácia k akejkoľvek činnosti, dôležité je nerobiť si s detí nezaplatených otrokov a naložiť im príliš veľa povinností, nerobiť si s detí zamestnancov , ktorým platíme za to , že niečo urobia. Dieťa aj staršie neprivyknúť na to , že za každú prácu príde finančná odmena , lebo sa nenaučí vážiť si nezištnú pomoc , dobrovoľníctvo, charitu- hrozí vytváranie negatívnych vzorcov správania a nesprávnych morálnych postojov.

V tomto veku sa už rieši aj vreckové a zodpovednosť za peniaze a poznanie ich hodnoty , hospodárenie a šetrenie na nejakú vec.

Ako zvýšiť chuť do práce alebo činnosti do ktorej sa nám nechce

  1. Zmeniť postoj – nefrfľať , nepindať nenadávať prečo zase ja- práca ide rýchlejšie od ruky, keď si pustíme obľúbenú kapelu, speváka alebo aj rádio
  2. Striedanie činností– každý človek má vo svojom živote činnosti , ktoré robí rád a také, ktorým by sa najradšej oblúkom vyhol. Treba si urobiť zoznam veci , ktoré treba daný deň urobiť a striedaním veci , ktoré robím /nerobím rád sa vyváži činnosť aj pozitívne aj negatívne, vedie to k lepšiemu sústredeniu sa aj na menej obľúbené činnosti
  3. Prerozdelenie medzi členov rodiny– ak činnosť , ktorú treba vykonať sa stane monotónnou stratíme chuť ju vôbec robiť, aj napriek poznaniu dôležitosti a nevyhnutnosti pre chod domácnosti. Ak treba je činnosť nevyhnutne pre striedať , aby sme neupadli do letargie a nevraživosti a výčitkám, že všetko iba na mne a sestra/brat nič také nerobia
  4. Pridať zložitú úlohu, ktorú zvládne iba s pomocou– občas je nevyhnutné ťažkou neriešiteľnou úlohou poveriť dieťa , aby si uvedomilo nevyhnutnosť tímovej spolupráce a dôležitosti v pomoci v konkrétnej činnosti

Výchova k zodpovednosti a učenie sa domácim prácam vedie postupne k samostatnosti v starostlivosti o rodinu a domácnosť. Odmeňovanie za prácu a pomoc má vzniknúť na základe nejakej ústnej dohody.

Napríklad oberanie ovocia v záhrade – ríbezle, maliny , jahody , jablká… Ak sa ovocie predá na trhu, provízia nejaké percento so sumy patrí zberačovi, aby nemal pocit , že znášal horúčavu alebo fúkanie vetra úplne zadarmo.

Domáce práce vedú k zodpovednosti za stav a funkčnosť domácnosti nielen u rodičov, ale aj neskôr k vlastnej domácnosti neskôr už dospelého dieťaťa…

Bc. Ľubica Bombalová