Úvod Zaujímavosti Najmladší užívatelia mobilných telefónov.

Najmladší užívatelia mobilných telefónov.

28
0
ZDIEĽAŤ
Mobil a jeho vplyv na zdravý vývoj dieťaťa
Mobil a jeho vplyv na zdravý vývoj dieťaťa

Ako vybrať telefón podľa veku dieťaťa, a kedy zabezpečiť pre dieťa prvý telefón?

V posledných rokoch tejto už tejto technickej a najmä digitálnej doby, v ktorej naše deti vyrastajú sa už ani malé deti na prvom stupni, v podstate nezaobišli bez mobilu. V prvom rade ide o vyspelosť a zodpovednosť a tiež určitá zrelosť dieťaťa a jeho schopnosti dávať si na veci pozor, starať sa o to kde telefón, alebo akúkoľvek inú vec má ma či funguje a je napr. čistá. Podľa odborníkov, nie je úplne nevyhnutné sa ponáhľať, je to predovšetkým na rodičoch kedy a aký telefón zabezpečia svojmu potomkovi. Pri kúpe treba zvážiť niekoľko faktorov, model telefónu, jeho odolnosť voči prachu, blatu, vode a iným poveternostným vplyvom, tiež veľkosť displeja a odolnosť proti poškriabaniu a rozbitiu a tiež skladnosť, teda či sa mobil zmestí do vrecka alebo bude nosiť na šnúrke na krku, prípadne je v batohu špeciálne vyhradené vrecko na mobil, dostupnosť krytov a nerozbitného ochranného skla a tiež čo vo veľkom zaváži a to je cena výrobku, dostupnosť GPS signálu na sledovanie dieťaťa , wi-fi a iné aplikácie na kontrolu alebo pomoc dieťaťu aj na diaľku.

Mobil a jeho vplyv na zdravý vývoj dieťaťa

Podľa lekárskych výskumov má mobil jednoznačne negatívne účinky na intelektuálny vývoj detí. Patrí sem predovšetkým oneskorený vývoj jazyka, znížená slovná zásoba na minimum, tiež má silný vplyv hra násilných hier strielačiek , vojnových hier, zabíjanie ľudí a nepriateľov. Pri hre sa však životy zabitých obnovia a vstanú „z mŕtvych“ a pokračujú v živote, no deti často strácajú schopnosť rozlíšiť virtuálnu realitu od tej skutočnej reality. Veľkým zlom je aj napodobňovanie filmových hrdinov alebo hrdinov z videohier a ich pretavenie do reálneho života. Deti si nachádzajú najrôznejšie zbrane, ktorým zaútočia v rámci hry na kamaráta a môže to mať neuveriteľne následky, keď zbijú kamaráta, on je zranený a zrazu sa mu neobnoví život, ako vo videohre, žiaden zázračný liek, alebo vypitie čaše života, v reálnom svete neplatí. Tiež sa prehlbuje odcudzenie rodičov od detí, aj deti medzi sebou strácajú sociálne väzby, a prestanú sa reálne stretávať s kamarátmi, ale len vo virtuálnej realite sa bavia. Klesá schopnosť solidarity , súcitu a empatie s reálnym človekom alebo zvieraťom.

Vo veľkom si treba uvedomiť, že dieťa sa učí nápodobou, teda sleduje koľko času trávi na mobile mama alebo otec , prípadne súrodenec, a ono sa tiež snaží nebiť obmedzované, keď mama tam môže tri hodiny kecať cez čet s kolegyňou, prečo by si ono nemohlo pozrieť 5 rozprávok na mobile alebo tablete namiesto jednej.

V závislosti na veku je dôležité vedieť na čo dieťa mobil používa a koľko času na ňom trávi. Keďže nedokážeme dieťa sledovať 24 hod denne aktivity na mobile. V prvom rade ide o príklad a v druhom rade zásadovosť. Lebo dieťa bude špekulovať ako si vydobyť viac času na mobile aj za cenu, vzdoru, plaču scény alebo hádzania sa o zem.

Vplyv telefónu je aj na pozornosť a tiež hyperaktivitu. V škole je väčšinou telefón povolený len cez prestávku. Pri možnosti používať mobil ako kalkulačku alebo nejakú inú aplikáciu pri vyučovaní je veľká pravdepodobnosť, že učiteľ nebude schopný alebo bude pre neho veľmi ťažké udržať disciplínu v triede. Tiež mobil okrem komunikácie a prezeranie webových stránok umožňuje fotiť alebo hrať videohry. Deti majú v triede problém nadväzovať kontakty , nedokážu sa rozprávať inak ako si písať cez sociálnu sieť. Veľmi často dochádza k porovnávaniu medzi rovesníkmi, prípadne šikanovanie za starší mobil po súrodencovi. Pri virtuálnej konverzácii chýbajú živé a spontánne reakcie na písané alebo vypočuté slovo. A nezanedbateľným faktom je aj zníženie pohybovej aktivity a následná nadváha už aj na prvom stupni základných škôl…

Dnes život mnohých rodín vyzerá ako krízový manažment. V dobe mobilov sa dá akýkoľvek problém vyriešiť v priebehu pár klikov na klávesnici alebo prostredníctvom krátkej zvukovej správy. Tiež s kontrolou netreba preháňať, najmä u veľmi úzkostlivých rodičoch, ktorí často bombardujú svoje deti správami a telefonátmi , či jedli a pili a čo preberali v škole a pod.

Niektoré deti najmä bohatších rodičov využívajú mobilný telefón ako frajerinu pred kamarátmi , že čo si oni môžu dovoliť. Pýchou sa predvádzajú pred inými často chudobnejšími deťmi, alebo kde je viacej súrodencov, a teda nemôže mať každé z detí najnovší model mobilu.

Deti majú vedieť , čo je hlavnou a prioritnou úlohou mobilu

Správne a zodpovedné využívanie mobilu slúži predovšetkým na kontaktovanie a komunikáciu s rodičmi. V prípade nutnosti na kontaktovanie pri zmenenom zdravotnom stave alebo úraze. Veľa rodičov pokladá mobil v rukách dieťaťa za symbol bezpečnosti a možnosť dieťa skontrolovať aj keď práve nie sme spolu s ním. Dieťaťu treba vysvetľovať, že mobil prioritne nie je hračka , ale nástroj komunikácie dieťaťa s rodičmi. S používaním telefónu sú spojené aj riziká- ako kyberšikana, sťahovanie nevhodného obsahu, volanie na zahraničné čísla a neposlednom rade finančné následky v prípade straty, krádeže alebo sťahovania plateného obsahu hudby, filmov a hier. Rodičia musia dieťa naučiť aj to , aby neznámym ľuďom zo zábavy nevolalo nepísalo správy , nenahrávalo a nefotilo bez ich vedomia a súhlasu. Mohli by to pokladať za obťažovanie, napríklad aj správne používanie tkz. núdzových čísiel prvej pomoci, hasičov alebo policajtov, alebo ako zavolať niekomu pomoc, keď sa stane svedkom nehody, alebo príde niekomu zle v dopravnom prostriedku, prípadne vidí niekoho na ulici. Tiež ako tieto situácie vyhodnotiť sa dieťa ešte len učí, je veľmi dôležité, aby dieťa vedelo v prípade potreby čísla záchranného systému použiť, keď sa v okolí nebude nachádzať žiadna dospelá respektíve staršia osoba, ktorá by mohla zavolať pomoc.

Dieťa musí poznať nielen pozitíva vlastnenia telefónu, ale aj nebezpečenstvá a dôsledky, ktoré to prináša. Ak má dieťa telefón je na mieste zvoliť vhodný program na jeho používanie kredit alebo paušál , je dilema väčšiny rodičov, ktorý si uvedomujú výhody aj riziká oboch spôsobov používania služieb operátorov.

Bc. Ľubica Bombalová