Úvod Zdravie a rodina Čo sa deje v spánku?

Čo sa deje v spánku?

142
0
ZDIEĽAŤ

Spánok je fascinujúci proces, ktorý hrá kľúčovú rolu v živote človeka. Priamo ovplyvňuje fyzické aj psychické zdravie a jeho nedostatok môže viesť k množstvu závažných problémov. Ako je to možné? Čo presne sa počas spánku deje? A čo sa stane pri nedostatku zdravého spánku?

5 fáz spánku

Spánok sa delí do 2 základných fáz – REM a NREM, pričom NREM zahŕňa ďalšie 4 štádiá. REM je skratkou pre Rapid Eye Movements a zastáva zhruba 25 % času spánku. Počas tejto fázy dochádza k rýchlym mihotavým pohybom očí pod zatvorenými viečkami. Tep a dýchanie vo fáze REM sa dejú nepravidelne. Sny počas tejto doby prežívame, ako by išlo o reálnu životnú situáciu. REM výrazne ovplyvňuje duševné zdravie aj pamäť, pomáha nám vyrovnať sa so zážitkami z uplynulého dňa a utriediť si myšlienky. Počas nášho snenia sa s NREM vystrieda trikrát až päťkrát.

Fáza hlbokého spánku sa nazýva NREM. Jej štyri fázy sú navzájom previazané, preto sa k najhlbšiemu štádiu spánku dostávame postupne, a nie skokovo. Mozgová aktivita sa počas NREM spomaľuje v prospech regenerácie fyzických síl. Celé štádium NREM spánku trvá medzi hodinou a hodinou a pol, zatiaľ čo REM zaberie len päť minút, nanajvýš štvrť hodiny. V priebehu noci sa NREM postupne skracuje, zatiaľ čo REM preťahuje.

Nedostatok spánku a spánkové poruchy

Medzi najčastejšie poruchy spánku patrí nespavosť a námesačnosť. Proč sú také nebezpečné? Nedostatok spánku spôsobuje únavu, nepozornosť, výkyvy nálad, problémy s pamäťou, migrény. Dlhodobo vedie k halucináciám, depresiám alebo trvalým zdravotným následkom. Ak má teda človek podozrenie, že by sa ho nespavosť mohla týkať, návšteva špecialistu sa stáva nevyhnutnosťou.

Spánková hygiena pre zdravý spánok

Zdravý spánok si musíme zaslúžiť. Neprichádza sám od seba. Základom všetkého je teda osobný prístup k vlastnému telu. Aby sme predišli nespavosti a problémom so zaspávaním, musíme sa zamerať na to, čo niekoľko hodín pred zaľahnutím na lôžko jeme alebo pijeme. Jedálny lístok by nemal zahŕňať čokoľvek ťažké, nápoje s alkoholom a kofeínom. Rovnako tak ľudský organizmus nabudí nikotín. Namiesto večernej cigarety sa odporúča ísť sa prejsť na čerstvom vzduchu. Je dobré si taktiež náležite vyvetrať spálňu. Ideálna spánková teplota sa pohybuje okolo 18 °C. Aktívnejší jedinci dávajú prednosť cvičeniu, zamerať by sa však mali na také aktivity, ktoré nezrýchľujú tep. Naopak by mali telo upokojiť. Ideálna je teda napríklad joga.

V spálni by sa nemal nachádzať televízor, počítač a ideálne ani mobilný telefón. Všetka elektronika pôsobí rušivo, víri myšlienky a nedovoľuje relaxovať. Taktiež by sme nemali v posteli pracovať alebo sa len tak povaľovať, prípadne jesť. Samotná posteľ musí spĺňať určité parametre pre docielenie zdravého spánku. V prvom rade sa ponúka otázka, či spíme na kvalitnom matraci. Správny matrac musí poskytnúť oporu aj patričný komfort. Perfektne ho doplní kvalitná posteľ z masívu. Drevo pôsobí totiž útulne, hrejivo. Zvlášť masívne kusy nábytku bývajú veľmi odolné voči zubu času. Na takom lôžku si užijete dokonalý odpočinok v REM aj NREM spánku.