Úvod Zdravie a rodina 4 odporúčania od skúsených odborníkov k výživovým doplnkom

4 odporúčania od skúsených odborníkov k výživovým doplnkom

96
0
ZDIEĽAŤ
4 odporúčania od skúsených odborníkov k výživovým doplnkom

Ak chceme mať pevné zdravie, dostatok energie i štíhle telo, nezaobídeme sa bez zdravej, pestrej a vyváženej stravy. Inšpiráciu, ako má vyzerať zdravý jedálny lístok, ponúkajú potravinové pyramídy, ako stredomorská pyramída alebo Zdravý tanier od odborníkov z Harvardu.

Napriek tomu sa v niektorých životných obdobiach nezaobídeme bez doplnkov výživy. Napríklad mnohé tehotné ženy trápi anémia – ako doplniť železo. Tento problém sa zvyčajne rieši zvýšením konzumácie potravín bohatých na železo a doplnkami výživy.

Nájdu sa však aj takí odborníci, ktorí považujú suplementáciu niektorých živín za nevyhnutnosť. Ide napríklad o protizápalové omega-3 tuky, pretože v našich končinách nie je ich potrebu možné pokryť iba z potravín. Avšak doplnky výživy nesmú byť nikdy náhradou za potraviny.

Užívate výživové doplnky? Potom by ste mali vedieť niekoľko dôležitých skutočností, ktoré sa týkajú ich užívania. Čo je dôležité?

1. Železo vždy užívajte s vitamínom C

Podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb je anémia jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich nedostatkov vo výžive. Tento problém sa ani zďaleka netýka len vegetariánov či vegánov, ale aj detí, seniorov, tehotných žien, športovcov i ľudí v produktívnom veku s nevyváženým jedálničkom.

Častou príčinou je, že Slováci síce jedia mäso, avšak v ich jedálničku je zastúpené malé množstvo zeleniny a ovocia. Práve tie obsahujú vitamín C, ktorý podporuje vstrebávanie železa.

Problém môže byť aj pri užívaní doplnkov výživy so zastúpením železa. Ak pacienti s anémiou podcenia príjem potravín bohatých na vitamín C, využiteľnosť železa je nižšia. Preto je vhodné zvoliť si železo v podobe výživového doplnku aj s vitamínom C.

2. Pri bolestiach kĺbov preferujte kolagénu typu II

Kolagén je najhojnejšie sa vyskytujúcim proteínom v ľudskom tele. Je súčasťou svalov, kostí, kĺbov, šliach, ciev i tráviacich orgánov. Organizmus si tvorí kolagén sám, avšak už zhruba po 20. veku života jeho produkcia postupne klesá.

Príznakom deficitu kolagénu sú, napríklad vrásky, štiepajúce sa nechty, lámavé vlasy a bolesť kĺbov. Bolesť kĺbov často trápi najmä športovcov a seniorov. Riešením bývajú doplnky výživy. Avšak je potrebné zvoliť si kolagén typu II, ktorý sa nazýva aj kĺbový kolagén. Ten je pre zdravie kĺbov kľúčový.

Versan – kolagén na kĺby obsahuje najviac kolagénu typu II aj s kyselinou hyalurónovou. Nachádza sa v ňom aj vitamín C. Ten sa podieľa na tvorbe kolagénu. Nechýba ani chondroitín sulfát, ktorý je prirodzenou súčasťou chrupavky.

3. Výživové doplnky v lipozomálnej forme sa lepšie vstrebávajú

Doplnky výživy sa vyrábajú vo forme tabliet, práškov, kapsúl, mikrogranúl, gélov či tinktúr. Tie sa od seba odlišujú aj biologickou využiteľnosťou, teda schopnosťou ľudského organizmu vstrebať aktívne látky obsiahnuté vo výživovom doplnku.

Napríklad železo v lipozomálnej forme má väčšiu vstrebateľnosť ako železo v podobe šumivých tabliet. Je to preto, lebo železo je obalené do lipozómov, ktoré chránia a zvyšujú transport železa do ľudských buniek. To má pozitívny vplyv na využiteľnosť železa.

4. Dbajte na kvalitu: vyskúšajte výživové doplnky a vitamíny Valentis

Na trhu existuje obrovské množstvo výživových doplnkov. Pre laika môže byť náročné zorientovať sa v bohatej ponuke. Riešením môže byť rada od skúseného odborníka, preštudovanie si zloženia, zhodnotenie množstva účinnej látky a jej vstrebateľnosti i meno firmy, ktorá ho vyrába.

Výživové doplnky a vitamíny Valentis sú z dielne medzinárodnej farmaceutickej spoločnosti. Tá pri vyvíjaní a výrobe doplnkov výživy využíva najmodernejšie technológie. O jej kvalite svedčí 100-ročná tradícia, zastúpenia v 22 krajinách sveta a najmä pozitívne recenzie od zákazníkov.