Úvod Zaujímavosti 7.krokov na zvýšenie psychickej odolnosti

7.krokov na zvýšenie psychickej odolnosti

19
0
ZDIEĽAŤ
7.krokov na zvýšenie psychickej odolnosti
7.krokov na zvýšenie psychickej odolnosti

Všetci ľudia čelia výzvam a stresom a nezáleží na tom , či je niekto vrcholový manažér, maratónsky bežec a mamička na materskej s dvojičkami. Tí , ktorí chcú prekonať stres a záťaž kladenú nimi samými alebo šéfmi na ich plecia. Ak chcú zvládnuť ťažké situácie musia byť psychicky odolní a teda mentálne silní.

1.technika – emócie

Najčastejšie vnímame , že sa niečo v nás deje, cítime sa ne svoji, teda sú zasiahnuté naše emócie. Ak stúpne stres na určitú úroveň telo reaguje vylučovaním – adrenalínu, kortizolu a noradrenalínu. Emócie nás dokážu vyburcovať k akcii alebo ,keď je stresu priveľa tak nastane opačná reakcia – telo stuhne a nie je schopne reagovať a ani sa pohnúť a jasne myslieť. Je nutné pomaly dýchať.

2. technika- myseľ

Naučte sa vedome pracovať s myšlienkami. V hlave prebiehajú dva spory medzi odvahou a strachom, obidva spory bojujú o našu pozornosť. Medzi pohodou a trýznením je tenká hranica ako o situácii , o ktorú prebieha zápas vo vašej hlave. Uvedomujte si či sa v mysli prikláňate k strachu alebo odvahe.

3.technika – slová

Ak vedieme vnútorný monológ, a to ako sa k situácii vyjadrujeme, ovplyvňuje prežívanie situácie. Stiesneného pocitu sa nezbavíme nikdy, ale môžeme pocit kontrolovať. Je rozdiel v pozitívnom /negatívnom pomenovaní situácie. Je rozdiel povedať – ten človek ma brutálne naštval alebo povedať ukazuje mi na čom musím na svojom živote zapracovať. Menia sa myšlienky a pocity vzhľadom postoj k danej situácii.

4.technika – tendencie

Dôležité je si vizualizovať úspech. Tendencie pod tlakom , nebude sa ti dariť  spoznať v slabej chvíli, keď sa nedarí. Niekedy nastanú situácie , keď sa neviete pohnúť z miesta. Ak sa podarí vytvoriť mapu svojich reakcii v stresových situáciách, tak sa im v podobnej situácii už budeme vedieť vyhnúť a zareagovať ináč. Už nás potom neprekvapia.

5.technika- krôčik

Sústredenie  na najbližší cieľ umožni znížiť stres z veľkej úlohy , ktorá je pred vami. Ak je pred vami veľká úloha , ktorá je fyzicky aj psychicky veľmi náročná a minimum spánku. Naplánujte si  svoju cestu tak, aby ste ju rozdelili na maličké ciele, ktoré sú splniteľné. Jediný rozdiel medzi psychický silným a slabými ľuďmi je v jednej  veci. Tí silní silný si rozdelia úlohu na zvládnuteľné ciele – už len 10 min a bude obed , a tí slabí sa zameriavajú na celok a vidia pred sebou veľkého obra. Keď konzumujete veľké množstvo jedla- zmizne sústo po súste.

6. technika- zmysel

Na budovanie psychickej odolnosti je udržiavanie silnej a sústredenej mysle  na zmysel ,prečo niečo robíš. Prvým cieľom je určiť si zmysel toho čo robím a silné prečo by sme mali pokračovať, hoci prídu ťažkosti. Kým nebudete mať jasno vo svojich zámeroch, budete vysoko náchylný sa vzdať pri prvej prekážke, lebo vo svojom cieli , nie ste ukotvený a bytostne o ňom presvedčený, nikdy sa vám nepodarí ho dosiahnuť, a budete každým ďalším neúspechom frustrovaný natoľko ,že upadnete do depresie, a už sa o nič ani nepokúsite. Niekedy je zmysel hneď od začiatku

7. technika – vizualizácia

Mentálne si vizualizujte cieľový stav, skôr ako sa reálne stal, nacvičte si náročnú úlohu vo svojej mysli. Predstava vašej budúcnosti slúži k dvom účelom- aktiváciu špičkového výkonu a zastavenie roju negatívnych myšlienok vo vašej hlave. Buďte hrdí , že ste to zvládli vo svojej predstave a nasledne to určite zvládnete aj v reálnom živote.

Aby ste zvládla všetky náročné situácie, vedome pracujte s každou jednou technikou. Život  vám zaručene pripraví situácie , kde budete môcť uplatniť naučené techniky.

Bc. Ľubica Bombalová