Úvod Rodina a škola Klbko inšpirácie pre mamičky – tvorivé dielničky pre detičky

Klbko inšpirácie pre mamičky – tvorivé dielničky pre detičky

459
0
ZDIEĽAŤ
Klbko inšpirácie pre mamičky – tvorivé dielničky pre detičky

Víťazstvo kreativity nad nudou

Predstavte si , že ste mama na materskej dovolenke , aj keď toto obdobie sa svojou náročnosťou vôbec nemalo  nazývať dovolenka. Je to hektické , krásne aj zaujímavé obdobie v živote tak dieťaťa ako a jeho mamy aj celej rodiny. Žena, ktorá nosila zázrak lásky pod srdcom 9 mesiacov , sa už nevie dočkať , kedy bude drobčeka držať v náručí, je to kolotoč rôznych povinností , radostí , smiechu aj starostí. Pre dieťa je prvé tri roky života najkľúčovejšie obdobie vývinu a aj celkového dozrievania. Keď sa tak zamyslíme nad tým , že v priebehu prvého roka života sa tkz. “živej bábiky“- ležiaceho a nič nedokážuceho nemohúceho človiečika úplne odkázaného na pomoc a starostlivosť stane za jeden rok – živé batoľa , ktoré dokáže sa pretočiť z jednej polohy  do druhej zdvihnúť hlavu, posadiť sa , loziť štvornožky, narastú mu skoro všetky zuby, zje okrem materského mlieka skoro všetku stravu , priberie na  hmotnosti , postaví sa a niektoré deti chodia s pomocou alebo okolo nábytku , prípadne aj neisté samostatné kroky bez opory, dokáže chodiť po schodoch vyliezť na šmykľavku s pomocou, dokonca pozbierať zo zeme drobné predmety , džavoce a iné. V druhom roku sa stane stabilnejšie v chôdzi , začína čoraz viac zrozumiteľne rozprávať a používať jednoduché slová , niekedy aj vety, má vlastný slovník a dokáže si presadiť a objavovať seba samého, uvedomuje si kto je kto z rodiny a okolia , vymýšľa rôzne hry , čarbe ceruzkami a iné, dokáže si niečo aj samé obliecť, chce pomáhať a učí sa napodobňovaním sveta dospelých, chcú upratovať pomáhať v kuchyni a tiež prejavujú svoju nevôľu krikom alebo vzdorovaním. V treťom roku to už sú celkom samostatné bytosti , ktoré môžu ísť do kolektívu, dokážu sa obliecť obuť , urobiť hygienu a prvom rade sú horlivý pomáhať a niečo tvoriť, navliekať korálky , cestoviny alebo čokoľvek a robiť a vidieť výsledok svojej práce. Miešajú , podávajú veci , poznajú farby a mnohé iné zručnosti…

Ak sa rozhodneme s deťmi tvoriť, umelecké diela , tak sa treba pripraviť na najrozličnejšie prekážky ale aj radosti plynúce z tvorby, kreslenie , vystrihovanie , lepenie , pohľadnice , výroba darčekov pre najbližších , pomoc v kuchyni , zatĺkanie klinca s otcom alebo dedom, pokusy o oberanie ovocia –jahody , maliny čučoriedky, hľadanie kamienkov a vytváranie koláží s rastliniek , starostlivosť o zvieratká , prechádzka a iné , môže u detí vzbudiť fantáziu a chcieť tvoriť..

Aby malo tvorenie úspech a nebola to len nuda , nútenie ale radosť mali by sme sa pozrieť na tieto tri ukazovatele

1.ukazovateľuvedomenie si dôvodov prečo chcem tvoriť a čo to prinesie mne a môjmu dieťaťu do života

Je dôležité položiť si otázku čo chcem a nechcem , nie otázky typu musím lebo … u susedov Anička už natrhala kytičku do vázy / Petrík už pomohol mame pozametať múku na zemi a pozbieral rozsypaný hrášok / Zuzka sa dokázala naučiť zarecitovať básničku pre starkú k narodeninám. A to vaše dieťa nič nebaví , len by sedelo a pozeralo rozprávku z tabletu. Tak isto je veľmi podstatná otázka , či tú , ktorú činnosť chce mamička , aby jej dieťa vedelo , alebo sa preto rozhodne a nadchne aj samotné dieťa. Ak sa mu v škôlke páčilo ako robili odtlačky s nafarbenými listami na výkres , alebo lepenie vaty na snehuliaka. A nadšene o tom rozpráva , tak si naplánujeme podobnú aktivitu – budeme mať zodpovedanú otázku prečo to robíme – odpoveďou je záujem samotného dieťaťa o danú aktivitu . Pri učení niečoho nového sa nepoužíva dril , aby bolo dielo 100% , ale na tú zábavu a popritom získanú cennú zručnosť –trpezlivosť- každá tvorba niečo trvá

2. ukazovateľ- dohodnúť sa ako na to

ide to z jedným dieťaťom , ale je to väčšia zábava ak sa spojí detí viacej. Ak sú deti staršie od tých 3-4 rokov ide sa s nimi dohodnúť , kto čo zoženie, napríklad aj len to pridá dôležitosti organizácii danej aktivity , ak zapojíte podľa ich schopností deti alebo dieťa do prípravy- napríklad , aby donieslo  farbičky z izby , alebo donieslo svoju zásterku , aby nebolo všetko všade , dohodnúť sa na tom koľko bude činnosť trvať , teda zistiť ako dlho udrží dieťa pozornosť na nejakú činnosť, čím je staršie tým sa jeho doba udržania pozornosti predlžuje , a ak máme detí viac treba tento ukazovateľ dĺžky činnosti zistiť od rodičov detí , ak tvoríte v skupine , u nejakej maminy – stráženie detí okrem svojho a pod. Detí sa možno priamo opýtať , čo by chceli robiť, v prípade ak je to možné premyslite si , ktoré z navrhnutých činností zvládnete doma , teda veľkosť stola , dostatok pomôcok na tvorbu , potreba času na dokončenie , aby deti videli aj výsledok, to tiež závisí od typu povahy, od zručnosti , veku aj trpezlivosti , ale aj nápadu a pod.

Začínať treba od najjednoduchších kreatívnych činností po zložitejšie – pribúdaním veku aj šikovnosti daného dieťaťa alebo detí. Na začiatok činnosť treba pomenovať , potom povedať koľko bude trvať , úplne najjednoduchšou činnosťou je vyfarbovanie omaľovávanie predkreslených tvarov a obrázkov, kreslenie a rozvoj jemnej motoriky, navliekanie korálikov a iné – na zoznámenie s kreatívnou činnosťou si  dajme max. 10-15min a podľa záujmu a schopnosti pozornosti postupne zvyšovať , nie len dĺžku činnosti ale aj zložitosť , tiež treba dohodnúť kto čo uprace, aby to neostalo iba na tej mamičke. Tým sa deti učia zodpovednosti , že pred každou činnosťou treba pomôcky doniesť a po každej upratať, aby bol priestor pripravený na niečo iné…

3. ukazovateľ- užiť si to a prejaviť 100% záujem o danú činnosť. Nič nepokazí kreatívnu činnosť viac ako vaše uvažovanie v hlave , čo všetko ste v danú chvíľu chceli , ale nestihnete lebo v kuchyni sa vo veľkom robí maľovanie, strihanie , lepenie a navliekajú sa korálky a alebo gombíky. Určiť si cieľ- teda čo má byť výsledkom činnosti. Deti okamžite vycítia váš nezáujem o aktivitu a ich záujem začne upadať , budú danú aktivitu bojkotovať , alebo začnú byť mrzuté , prípadne sa dožadovať inej aktivity a túto nebudú chcieť dokončiť.

Určenie cieľu aktivity , je dôležité aj vzhľadom na to akú vážnosť bude mať daná činnosť .

Bude deň otcov , tak si pripraviť pre tatina nejaké prekvapenie. Napríklad povystrihovať so starých časopisov a novín , obrázky pracovných nástrojov , strojov alebo uja záhradníka a namaľovať záhradu a nalepiť ujovi do ruky kosák a umiestniť ho tak , že kosí lúku, alebo do ruky kladivo ako zatĺka klinec do nového plotu , prípadne do ruky hrable ako hrabe trávu , štetec do ruky a farbu ako natiera z vonku dom a iné.

Určite urobíte radosť svojim deťom ak ich umelecké diela odfotíte , prípadne urobíte výstavku na nejakom čestnom mieste, obrázok dáte zarámovať a iné.

Pochvala u detí je hnacím motorom k tomu , aby aj nabudúce chcelo niečo tvoriť , ale už nielen za pochvalu , ale aj len tak pre radosť ich samých a tiež ľudí , ktorí budú darčekmi obdarovaní…

Tiež sa môžete pochváliť v skupine kreatívnych činností na Facebooku alebo Instagrame o šikovnosti a radosti vašich detí a aj vašu z ich  vlastnej tvorby…