Úvod Zdravie a rodina Správna výživa dojčiacej matky- výživná strava pre dieťa

Správna výživa dojčiacej matky- výživná strava pre dieťa

105
0
ZDIEĽAŤ
Správna výživa dojčiacej matky- výživná strava pre dieťa
Správna výživa dojčiacej matky- výživná strava pre dieťa

Každá žena, ktorá sa narodením dieťaťa stane matkou chce dať svojmu dieťaťu to najlepšie zo seba samej a tým je materské mlieko. Obsahuje látky, ktoré sú pre novonarodené dieťa a následne niekoľko mesačné dieťa nevyhnutným a zatiaľ jediným jedlom , ktoré je ich organizmus schopný stráviť a na niekoľko mesiacov a možno aj rokov sa stane jediným a výhradným spôsobom nasycovania a budovania imunity svojho dieťaťa.

Strava budúcej matky už počas tehotenstva a následne počas prvých mesiacov života nevyhnutné , aby bola výživná pestrá a rozmanitá a obsahovala dostatok vitamínov , železa a vápnika pre rozvoj a rast kostí a tiež vývin mozgu bábätka.

V období dojčenia by ste mali prijať o 500 kalórii denne navyše – toľko totiž telo spotrebuje energie na vytvorenie približne 700-750 ml materského mlieka denne , aby vaše mlieko bolo výživné a vyvážene , čo sa týka bielkovín a tukov , s obsahom vitamínov a minerálov, a čo nie je možné získať v strave treba dopĺňať prírodnými výživovými doplnkami – kolagén , železo , vápnik a iné , vitamíny a B a D v zvýšenej miere pre budovanie imunity.

Zásady pestrého jedálnička dojčiacej matky

  1. V 3 hodinových intervaloch jesť 5-6 menších porcii jedla denne- +500kalórii navyše na tvorbu materského mlieka
  2. Nie je potrebné jesť za dvoch
  3. Sledujte dieťatko , či nemá problém s nejakou potravinou- zmena stolice , bolesti bruška , plynatosť , koliky
  4. Hlavné jedlá ako raňajky , obed a večera –výdatné a potom desiata a olovrant menej výživné
  5. Neodporúča sa dodržiavať žiadnu diétu- netreba sa prejedať ani hladovať
  6. Vyhýbajte sa potravinám , na ktoré ste sama alergická
  7. Dostatočný pitný režim aj 2,5-3 litre denne- vyhýbať sa káve a kofeínovým produktom , perlivým nápojom – pite mlieko, neperlivú vodu , nesladené čaje , zriedené džúsy
  8. Primeraná fyzická aktivita
  9. Striedmosť a dostatočný spánok
  10. Vyhýbať sa liekom

Obsah jedálnička

  1. Zelenina a ovocie – 400-500g – sú zdrojom vitamínov , stopových prvkov a minerálnych látok- nie sú veľmi vhodné nafukujúce potraviny
  2. Ryby- 2-3x v týždni – obsahujú nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny omega 3 a 6, a vitamín D
  3. Zvýšený prísun vápnika – nutnosť pre rast bábätka , ale navýšenie dávky až na 1200mg- aby nechýbalo ani matke – nachádza sa v mliečnych výrobkoch , mlieku syroch , mäse, orechy
  4. Železo – aby sa matka ani dieťa nedostali do chudokrvnosti je nevyhnutné zvýšiť prísun železa – červené mäso , špenát , ryby
  5. Pečivo a chlieb – celozrnné /viaczrnné , špaldové alebo tmavé – vláknina
  6. Problémové potraviny- citrusy, kiwi, broskyne , ananás, jahody, zeler, paprika , chren , cibuľa, údeniny , strukoviny, med
  7. Chuť materského mlieka sa mení v závislosti na vašej strave, sledujte , čo dieťatku chutí a čo naopak nie
  8. Ovos a ovsené vločky- sú celozrnné a slúžia na zvýšenie tvorby mlieka, majú pozitívne účinky aj pre dojčiacu ženu- obsahuje bielkoviny , vitamíny, minerály- vysoké dávky železa ,zinku,B –vitamín, zlepšujú náladu , sú proti úzkosti stresu, stimulujú mliečne žľazy, lebo obsahujú hormóny podporujúce tvorbu mlieka, ovos neobsahuje lepok , znižuje krvný tlak, stabilizuje hladinu cukru, znižuje cholesterol…
  9. Zvýšte príjem tekutín, aby sa s čoho malo tvoriť materské mliečko , ale aby ani vy ako mama ste nebola dehydrovaná- čerstvé šťavy , ovocné čaje , minerálka neperlivá –Na
  10. Pozor na nadúvanie a koliku spôsobujúce potraviny- špenát, pažítka, petržlen , brokolica, kapusta , fazuľa, hrach, tymián ,čierne korenie a neošúpané jablká

Tvorba materského mlieka tvorí zvýšenú záťaž pre organizmus a zvýšený výdaj energie , minerálov , vitamínov a stopových prvkov – strava musí byť bohatšia a výdatnejšia (nie za dve osoby).

Viaceré potravinové alergény môžu prejsť s matkinej stravy do mlieka- a u dedične pred disponovaného dieťatka , môže viesť kontakt s potravinovými alergénmi k senzibilizácii a teda precitlivelosti detského imunitného systému . Je vhodné , aby sa mamička vyhýbala alergénom v strave na ktoré je sama alergická/precitlivená a tiež aj známym alegénom- morské plody, oriešky , čokoláda exotické ovocie , sója….

Na upokojenie určite nepoužívať alkohol– doporučujeme iné relaxačné techniky hudba, prítmie, kúpeľ- alkohol teda jeho zápach prestupuje do mlieka a mení jeho chuť aj vôňu- dieťa menej pije a môže byť hladné.

Kofeín hoci má povzbudzujúce účinky –preniká do mlieka a dieťa nebude môcť zaspať bude mrzuté a podráždené prípadne ak je staršie extrémne hyperaktívne….

Dieťa je nevyhnutne závislé na materskom mlieku , a preto by strava dojčiacej matky , mala byť dostatočne vyvážená a pestrá , aby ponúkla vyvíjajúcemu sa telíčku a imunite ,dostatok všetkého čo potrebuje pre svoj rast a vývin, dozrievanie mozgu , vývoj zubov a pod. Matka musí dbať na vyváženú pestrú stravu s navýšením niektorých prvkov a pitným režimom, aby ani jej telo nebolo ochudobnené o látky , ktoré potrebuje. Matky musia predchádzať chudokrvnosti z nedostatku železa a kazovosti zubov a lámavosti kostí z nedostatku vápnika, tiež vlákniny pre správne fungovanie tráviaceho systému.. Tiež vyhýbanie sa liekom prenikajúcim do mlieka, aby sa vyhli prípadnému poškodeniu alebo otrave bábätka. Lieky len po porade s lekárom, s informáciou o tom , že dojčíte…

Bc. Ľubica Bombalová