Úvod Zdravie a rodina Tipy, ako deťom vhodne zariadiť izbu a zabezpečiť im lepší spánok

Tipy, ako deťom vhodne zariadiť izbu a zabezpečiť im lepší spánok

12
0
ZDIEĽAŤ
Tipy, ako deťom vhodne zariadiť izbu a zabezpečiť im lepší spánok

Ako rodič určite viete, aký vzácny je spánok. Ak ho dieťa nemá dostatok, môže prísť k rôznym poruchám nielen správania, ale aj samotného rozvoja. Dieťa môže byť hyperaktívne, nesústredené alebo impulzívne.

Inšpirujte sa našimi tipmi, aby ste deťom zabezpečili plnohodnotný spánok a vhodne im podľa toho zariadili izbu.

Ako zariadiť detskú izbu pre lepší spánok podľa feng shui?

Feng shui je čínske umenie, ktoré sa venuje prúdeniu a smerovaniu zemských síl, vďaka ktorým sa snaží nájsť to najlepšie miesto na pobyt vo vybranom priestore. Feng shui považuje spálňu za jeden z najdôležitejších priestorov v domácnosti.

Detská izba je miestom nielen na hru, učenie, ale aj na odpočinok a dieťa v nej trávi najviac času. Na čo všetko dbať, aby prúdenie zemských síl bolo v detskej izbe vášho dieťaťa ideálne?

Zóny

V detskej izbe je potrebné skombinovať priestor na spanie, hranie a učenie a zároveň rešpektovať osobnosť a podporovať silné stránky dieťaťa. Rozčleňte teda detskú izbu tak, aby mali priestor na hranie aj na rozvoj do odlišných zón:

  • odpočinková (yin) – určená na odpočinok a spánok
  • akčná (jang) – kde sa budú deti hrať
  • neutrálna – na učenie a štúdium

Zóna na spanie

Táto zóna by mala byť výlučne na spánok, oddych a regeneráciu. Sem patrí posteľ, nočný stolík a nič iné. V oblasti spánku by nemal byť televízor, telefóny ani iné elektrické spotrebiče. V tejto oblasti sa skúste zamerať na zaoblené tvary, aby ste umožnili správny tok energie.

Zóna na hranie

Táto časť miestnosti by mala byť čo najviac hravá, farebná a pestrá. Do tejto zóny môžete umiestniť úložný priestor pre hračky ako krabice a police. Myslite aj na vhodnú podlahu, ktorá by mala hriať alebo vyvolávať pocit tepla.

Zóna na učenie

V neutrálnej zóne sú vhodné farby zeme, ako je žltá alebo piesková. Žltá pomáha učeniu a pamäti. Zelená podporuje kreativitu. Všetok nábytok by mal byť oblý s ergonomickými tvarmi. Aj keď máte deti malé, premýšľajte v predstihu, že sa tiež raz budú učiť.

Zariaďovanie

Ak je detská izba smerovaná na východ alebo juhovýchod, základ pre tieto strany predstavuje drevo. To znamená, že tento materiál by mal pre deti zabezpečovať zdravie, rozvíjať rozum, zodpovedať za fyzický a emocionálny rozvoj dieťaťa a taktiež povzbudzovať ich kreativitu.

Do izby teda uprednostnite drevený nábytok, posteľ, podlahy a drevené hračky, ktoré sú lepšou a zdravšou voľbou ako plast bez ohľadu na orientáciu svetových strán.

Nábytok a vybavenie

Vybavenie do detskej izby vyberajte, ak sa dá, také, ktoré je vyrobené z prírodných materiálov. Aby ste eliminovali rozvoj alergií, uprednostnite koberce s krátkym vlasom a matrace s prírodnou ekologickou výplňou.

Posteľ

Najdôležitejším prvkom detskej izby je posteľ. Podľa feng shui by mala smerovať k dverám, no nemala by byť s nimi v jednej rovine. Ak je posteľ v jednej rovine s dverami, môže to narúšať spánok. Časť venovaná spánku by mala byť od nich čo najďalej.

V dievčenskej izbe môžete dieťaťu namontovať nad posteľou baldachýn, vďaka ktorému sa bude cítiť bezpečne a príjemne. No jednoducho ako princezná.

Posteľ neumiestňujte k oknu a najmä nie vtedy, ak okno z izby smeruje na rušnú ulicu. Ak sa posteľ nachádza pri okne, nainštalujte deťom tienidlá a zaveste ťažký záves, aby ste im vytvorili upokojujúci efekt ku spánku. Tienidlá a kvalitné zatemňovacie závesy ponúkajú deťom pokojnejší priestor bez toho, aby svetlo zasahovalo do ich spánkových rytmov.

Nad posteľou by nemali byť žiadne police, obrazy, svetlá ani čokoľvek iné s ťažkým rámom. Takéto predmety môžu vyvolávať úzkosť a narúšať spánok. Sveitidlá umiestnite vedľa postele na nočný stolík.

Nábytok

Pokiaľ ide o nábytok, rozhodnite sa pre kusy, ktoré sú uzatvárateľné, aby ste znížili stimulačné účinky. Písacie stoly a skrinky umiestnite ďalej od postele, aby vaše dieťa nemalo pocit, že musí byť aktívne.

Časť izby, ktorú dieťaťu plánujete vyčleniť na prácu, by sa nemala nachádzať oproti oknu alebo dverám. Najideálnejšie je, ak dieťa od písacieho stola vidí na dvere a za chrbtom má stenu, aby sa nevystrašilo zakaždým, keď niekto vojde do izby. Písací stôl, počítač, knižnicu umiestnite skôr do severovýchodnej časti detskej izby.

Hračky a doplnky

Aj hračky by mali mať svoje miesto. Priestor na hranie umiestnite niekde blízko dverí. V tejto časti detskej izby môžete zvoliť o niečo výraznejšie svieže farby vo svetlých odtieňoch. Podľa feng shui by sa v detskej izbe nemala nachádzať ani žiadna elektronika ako mobily, tablety či televízory.

Vyberte záclony s upokojujúcu farbu ako je béžová, modrá, tmavomodrá alebo fialová. Ak vaše dieťa uprednostňuje záves s potlačou, vyberte niečo, čo je zábavné, ale upokojujúce a nie rušné a zároveň zo zatemňovacích látok.

Vyhnite sa výrazným farbám ako je červená, oranžová alebo žltá. Zamerajte sa skôr na chladné tóny, aby sa vaše dieťa mohlo uvoľniť.

Osvetlenie

Každý kút detskej izby by mal byť osvetlený a svetlo by malo zároveň zodpovedať činnosti, ktorú dieťa v danej časti vykonáva. Na písací stôl umiestnite stolnú lampu, pri posteli, naopak, postačí mierne svetlo. Centrálne svetlo môže byť aj v podobe lustra, dôležité je, aby sa dalo regulovať.

Farby do detskej izby

Farby hrajú v prípade feng shui dôležitú úlohu. Do detskej izby sa nehodia farby elementu  ohňa. Ako sme spomínali, červená farba nie je úplne vhodná. Zvoľte kombinácie farieb ostatných elementov (zem, kov, voda a drevo). Vhodnými možnosťami sú: svetlozelená, fialová, ružová a pastelové farby.

Biela farba je taktiež vhodná, ale s mierou. Veľa bielej by mohlo v dieťati evokovať príliš chladu.

Zelená je ideálna v kombinácii so zemitými farbami ako hnedá alebo svetlohnedá. Zariadenie v týchto farbách podporuje kreativitu, tvorivosť a vývoj dieťaťa. Zelená zároveň symbolizuje pozitivitu, prináša pokoj a pohodu.

Purpurová farba sa obzvlášť hodí pre dospievajúce deti, pretože vyjadruje výnimočnosť a autoritu.

Všeobecná orientácia

Životné prostredie ovplyvňuje fyzické a duševné zdravie aj celkovú pohodu. Podľa feng shui, ak sa cítime nesvoji, je pravdepodobné, že v domácom prostredí je niečo, čo treba odblokovať, odstrániť alebo presunúť na iné miesto.

Príjemné detské izby by preto mali poskytovať pokojné útočisko na uvoľnenie, miesto pre dobrý spánok, ktorý je mimoriadne dôležitý ako priestor na oddych a relax od vyčerpávajúcich každodenných situácií.

Vo feng shui je obytný priestor rozdelený na deväť sektorov. Každý z nich má svoj vlastný význam, počnúc smerom dopredu (predné dvere) a pokračuje v smere hodinových ručičiek v celom dome:

  • západ je symbolom kreativity
  • severozápad je symbolom cestovania, pomoci ľuďom
  • sever je symbolom kariéry, príležitostí a výplat
  • severovýchod je symbolom jasného myslenia, rozhodovacích schopností, múdrosti a spirituality
  • východ je symbolom priateľstva a rodinných vzťahov, zdravia a rastu
  • juhovýchod je symbolom bohatstva a prosperity
  • juh je symbolom slávy, uznania, spoločenského postavenia
  • juhozápad je symbolom lásky, romantiky, vzťahov, manželstva
  • stred domova je symbolom celkového zdravia a pohody

Tipy, ako zabezpečiť pokojný spánok u detí

I keď sa ako rodič môžete trápiť kvôli nespavosti vášho dieťaťa, niekedy stačí naozaj málo k tomu, aby ste mu zabezpečili kvalitný a nerušený spánok. Tu je niekoľko tipov, ktoré môžu mať na detský spánok blahodarné účinky.

Posteľ, kvalitný matrac a posteľné prádlo

Aby malo dieťa vhodné miesto na spanie a ničím nerušený spánok, je samozrejme potrebná posteľ. Deti rastú rýchlo a je potrebné dohliadať na to, aby mali vždy správnu veľkosť postele a matrac, ktorý je pre zdravý spánok zásadný. Pri kúpe skontrolujte, či je matrac hygienicky v poriadku a poskytne deťom pevnú oporu pri polohe na chrbte aj brušku.

Okrem postele a matraca zohrávajú dôležitú úlohu pri vytváraní pohodlnej a príjemnej atmosféry aj vankúše, plachty a prikrývky. Vankúše môžu zabrániť bolestiam krku, posteľná bielizeň môže vytvoriť útulný pocit a zároveň pomôže regulovať telesnú teplotu. Pravidelné pranie udrží posteľ sviežu a zníži aj potenciálne hromadenie prachu a alergénov.

Zavedenie rutiny pred spánkom

Jednou z najdôležitejších vecí vedúcich k pokojnému a rýchlemu zaspávaniu dieťaťa je pravidelný večerný rituál. Deti milujú a aj potrebujú rituály. Nielen, že im to dáva istotu, ale taktiež to vytvára návyk. Rituál by sa nemal skladať z činností, ktoré vedú k zvýšeniu aktivity dieťaťa, ale k jeho upokojeniu. Spánkový rituál sa samozrejme líši od veku dieťaťa.

Zakomponovať môžete:

  • Kúpanie
  • Jemná masáž
  • Prezliekanie do pyžamka
  • Uloženie do postieľky
  • Čistenie zubov
  • Relax osamote pred zhasnutím svetla
  • Čítanie rozprávky alebo spievanie uspávanky
  • Tlmenie svetla v miestnosti na vytvorenie pokojnej atmosféry
  • Hladkanie a maznanie
  • Pusa na dobrú noc

Pravidelné časy spánku a bdenia

Deti by taktiež mali dodržiavať rovnaké časy spánku a vstávania. Pomáha im to udržiavať pravidelnosť. Takýto zavedený poriadok môžete dodržiavať nielen cez školské dni, ale aj cez víkendy a prázdniny.

Pohodlné oblečenie

Niekedy môže byt‘ dôvodom nepokoja a nespavosti aj oblečenie, v ktorom dieťa spí. Nedá sa však presne určiť a povedať, v čom sa dieťa cíti najlepšie. Niektoré majú radšej pyžamká, iné preferujú viac slobody. V každom prípade sa uistite, že dieťatko sa cíti vo svojom nočnom prádle útulne, odev je z príjemného materiálu a neškriabe.

Vhodná teplota a čerstvý vzduch

Na spanie je všeobecne najlepšia teplota nižšia ako 20 ° C. Novorodenec má potrebu byť v teple, školákom postačí teplota aj okolo 13-15°C. Nájsť ideálnu teplotu, pri ktorej sa dieťaťu bude spať najlepšie, je treba postupným skúšaním.

Ak nemáte teplomer na reguláciu teploty, môžete použiť ventilátor alebo v závislosti od ročného obdobia otvoriť okno a pred spaním vyvetrať. S prísunom čerstvého vzduchu okrem toho môžete zabrániť bolestiam hlavy či únave pri prebudení, čo nie je pre deti v školskom veku práve príjemný štart do nového dňa.

Hluk

Izba s oknami do rušnej ulice rozhodne nie je to pravé. Vonkajší hluk môže spôsobiť časté prebúdzanie. Skúste deťom nechať prehrávať upokojujúcu hudbu, aby bola atmosféra príjemnejšia na zaspávanie.

Osvetlenie

Keď je čas ísť do postele, zatemňovacie závesy môžu pomôcť, ak je v miestnosti veľa vonkajšieho svetla. Osvetlenie, ktoré sa používa v izbe v podobe nočných lámp by nemalo byť príliš jasné. Snažte sa odstrániť aj všetky rušivé svietiace predmety vrátane elektronických zariadení, tabletov a mobilných telefónov.

Inšpirácia: Viete ako deťom vytvoriť vlastné závesy do bytu?

Vôňa

Mať v izbe tie správne vône môže tiež dopomôcť k lepšiemu spánku. Veľkým pomocníkom sú vonné ukľudňujúce sviečky alebo oleje. Aromaterapia s esenciálnymi olejmi, ako je levanduľa, harmanček alebo medovka, môže podporiť relaxáciu a uľahčiť zaspávanie. Menším deťom môžete dať do postieľky bylinkové vankúšiky, najlepšie sú levanduľové, feniklové alebo chmeľové.

Strava

Ťažké, mastné jedlo tesne pred spaním je zárukou nepokojného spánku. Organizmus totiž nebude mať čas jedlo spracovať a cez noc si dostatočne oddýchnuť. Zvoľte pre dieťa preto niečo ľahšie, napríklad šalát, kašu alebo polievku. Taktiež obmedzte cukor, nezdravé tuky a kofeín v energetických nápojoch, čaji, čokoláde a kole. Staršie deti by mali jesť najneskôr 2 hodiny pred spaním. Bábätko je ideálne nakŕmiť 20-30 minút pred spánkom.

Teplý nápoj

Niektoré deti nemôžu zaspať, pretože zažívajú svoju vlastnú formu stresu napríklad zo škôlky alebo zo školy, majú bujnú fantáziu alebo pred spaním veľa premýšľajú. V tomto prípade treba deti čo najviac upokojiť.

Pomôcť môžete dieťaťu teplým medovkovým čajom alebo zohriatým mliekom s medom a agávovým sirupom. Vhodné sú aj sirupy obohatené o vitamín B6, ktoré majú priaznivé účinky na nervovú sústavu a upokojujú dieťatko.

Odstráňte neporiadok

Aj neusporiadaný alebo nepriehľadný priestor môže zabrániť tomu, aby sa deti cítili uvoľnene. Pred spaním odporúčame stráviť pár minút pozbieraním hračiek po zemi a oblečenia, ako aj uprataním neporiadku na stole a poličkách, aby vizuálny neporiadok nebol prekážkou kvalitného spánku.

Uprataním neporiadku do úložných priestorov môže utíšiť aj strach. Pýtate sa ako? Deti majú všeobecne bujnú fantáziu a predstavivosť. A večer môžu tiene neporiadku v deťoch vzbudiť dojem, že nie sú v izbe sami. Jedno malé upratovanie a strašidlá budú tie tam.

TIP: Viete ako podporiť v deťoch kreativitu vybavenim ich detskej izby?Tipy, ako deťom vhodne zariadiť izbu a zabezpečiť im lepší spánok

Koľko hodín by malo dieťa spať?

Novorodenec

Novorodenec ešte nepozná rozdiel medzi nocou a dňom, až postupne ich rozlišuje a vytvára si určitú pravidelnosť. Spí toľko, koľko potrebuje jeho mozog na svoj vývoj. Väčšinou 16-20 hodín. Vydrží bdieť dve hodiny, no potom ho treba znovu uložiť. Nie vždy však bábätko okamžite zaspí, treba ho upokojiť dojčením, kolísaním alebo nosením.

Dojča (3-4 mesiace)

Bábätká v tomto veku prespia asi 15-16 hodín počas celého dňa. Aby ste podporili dlhý nočný spánok, snažte sa o to, aby dieťa začínalo vidieť rozdiel medzi dňom a nocou. Cez deň buďte čo najviac vonku a ak ste v domácnosti, vpusťte do bytu čo najviac svetla. Veľa sa spolu hrajte, rozprávajte a v noci podľa možnosti obmedzte dlhodobejší kontakt a zhasnite svetlá.

Dojča (6 mesiacov)

Mnohé dojčatá sa počas noci zvyknúť budiť. Niektoré okamžite opäť zaspia, iné plačú, až kým ich rodič neutíši. V takom prípade uspávajte dieťa spôsobom, na ktorý najlepšie reaguje a potom ho položte ospalé do postieľky. Dojča v tomto veku spí približne 15 hodín.

Dojča (9 mesiacov až 1 rok)

Dieťa v tomto veku môže pociťovať strach z odlúčenia, čo môže byť dôvodom častého nočného budenia. Snažte sa aj napriek tomu vyhýbať, aby ste dieťa v noci nosili a vyberali ho z postieľky. Počas dňa by malo spať 14 hodín.

Dieťa (18 mesiacov až 2 roky)

V tomto veku môžu byť batoľatá veľmi aktívne a plné energie. Snažte sa im vytvoriť dôsledný a pravidelný večerný spánkový rituál, ktorého cieľom bude dieťa upokojiť a pripraviť ho na spánok (12-13 hodín). Takýto rituál môže zahŕňať kúpeľ, upokojujúcu masáž počas utierania a prebaľovania, oblečenie pyžama, rozprávku alebo pesničku na dobrú noc.

Dieťa (3 až 5 rokov)

Predškoláci môžu vyvinúť nočný strach napríklad z tmy, príšer pod posteľou či strašidiel za oknom. Aby ste deti upokojili a dopriali im minimálne 11 hodinový spánok, skúste zaviesť večerný rituál, vyžeňte všetky mátohy spod postele, nechajte v izbičke svietiť slabé svetielko, zaveste na stenu lapače snov a nechajte deti zaspať s ich obľúbenou hračkou.

Dieťa (6 až 12 rokov)

Rozbiehajúci sa sociálny život, sledovanie televízie, hranie videohier výrazne ovplyvňuje čas, kedy ide dieťa spať, aj to, ako dlho spí. Nedávajte mu do detskej izby televízor ani počítač a dbajte na to, aby dodržiavalo spánkovú rutinu a chodilo do postele pravidelne. Keďže školáci musia ráno vstávať do školy, ich organizmus potrebuje aspoň 10 hodín spánku.

Dúfame, že naše tipy vám pomôžu vytvoriť deťom príjemnú a útulnú atmosféru v ich izbičkách, aby dostali toľko kvalitného spánku, koľko potrebujú. Ak však predchádzajúce rady nepomôžu a problémy so zlým spánkom pretrvávajú aj naďalej, najlepšie bude, ak sa obrátite na odborníka. Nezabúdajte, že k deťom je vždy potrebné postupovať citlivo a s láskou.

 

Dominika Blchová, SEO, Optimalizácia webu pre vyhľadávače

 

Obrazok: https://www.pexels.com/