Úvod Zdravie a rodina Desatoro potravín, ktoré majú nalačno stopku

Desatoro potravín, ktoré majú nalačno stopku

62
0
ZDIEĽAŤ
Desatoro potravín, ktoré majú nalačno stopku
Desatoro potravín, ktoré majú nalačno stopku

Každý človek , ktorý si ráno dopraje raňajky na lačný žalúdok vie , že nie všetky potraviny sú vhodné na raňajky a teda na prázdny žalúdok. Za iných okolností alebo v inom čase sú tieto potraviny prospešné no nalačno dokážu narobiť v bruchu veľkú šarapatu.

Pritom sú to potraviny zdravé a obsahujúce veľa prospešných látok, stopových prvkov , vitamínov, no žalúdok ich nalačno nie je schopný spracovať.

Banány- obsahujú horčík a draslík nevyhnutné látky pre energiu , no paradoxne , nie sú vhodné nalačno, vzhľadom na to , že po ich zjedení budete mať rozkolísané hladiny stopových prvkov a tým budete mať celý deň pocit rozkolísaného žalúdku- akoby ste boli na vode. Banány sú dobré zjesť až poobede keď už žalúdok stihol spracovať aj nejaké iné potraviny a tým sa vyhneme prípadným zdravotným problémom.

Hrušky- nalačno nie sú vhodné ako prvý chod , hrozí podráždenie až poškodenie jeho sliznice

Paradajky- – obsahujú veľké množstvo tanínu – zvýšená produkcia žalúdočných kyselín – tiež môže spôsobiť pálenie záhy alebo ťažobu na žalúdku

Uhorky- rovnako ako rajčiny, keď sa je samostatne bez chleba alebo nejakej inej potraviny súbežne, môže vyvolať nadúvanie , nepríjemný tlakový pocit v žalúdku

Jogurty- nevhodnou potravinou na lačno z dôvodu neschopnosti organizmu spracovať nalačno mliečne baktérie ,ktoré sú za iných okolností prospešné , no nalačno ich kyseliny v žalúdku zabijú , tak isto výživovú hodnotu probiokultúr znížime na 0 ak ich zjeme na prázdny žalúdok …

Káva – mnohí ľudia používajú ako prebúdzanie a štart do nového dňa , neodporúča sa nalačno , ale až na plný žalúdok – môže vyvolať pálenie záhy alebo žalúdočné kŕče , a môže negatívne ovplyvniť činnosť pečene.

Džúsy- nevhodnosť na lačno , kvôli obsahu cukru  a kyselín

Studené bublinkové nápoje- nalačno nie sú dobré z hľadiska podchladenia žalúdka, može hroziť aj podráždenie hrdla, kašeľ, dráždi sliznicu, jedlo sa ťažšie trávi vzhľadom na rozriedenie žalúdočných štiav a paradoxne nafukuje a spôsobuje plynatosť kvôli úniku oxidu uhličitého z bublinkových nápojov.

Citrusové  plody- okrem toho, že bývajú prirodzeným alergénom , tak môžu vyvolať alergickú reakciu , pálenie záhy, kožné problémy alebo aj prudkú hnačku

Korenie – čili ,zázvor alebo škorica- aktivujú žalúdočné kyseliny, a ak je korenie v prázdnom žalúdku bez potravy , hrozí okrem pálenia záhy alebo prudkých kŕčov  aj perforácia žalúdočnej steny a môže sa obsah vyliať do brucha a spôsobiť sepsu . nalačno zaťažovať žalúdok korením bez jedla je zahrávanie s ohňom .

Sladkosti- ak si doprajeme na raňajky sladké, koláče , alebo sladké pečivo ako vianočku alebo cereálie- môžeme si dlhodobo zvýšiť hladinu cukru a z dlhodobého hľadiska môže vzniknúť nadprodukcia inzulínu , čo predstavuje enormnú záťaž pre pankreas

Tieto potraviny sú najbežnejšie , ktoré nám spôsobujú žalúdočné problémy a sami si zarábame na vážne zdravotné problémy. V miernejšom prevedení –pálenie záhy , nafukovanie, plynatosť či hnačka v horšom prípade poškodenie žalúdka čriev , nadprodukcia inzulínu- poškodenie pankreasu a nábeh na cukrovku a v najhoršom možnom prevedení sepsa organizmu, prederavenie steny žalúdka z nadprodukcie žalúdočných štiav.

Nepriatelia nášho tráviaceho traktu v akomkoľvek čase dňa nie len ráno nalačno

Žijeme v rýchlej dobe a preto často zabúdame na zdravé , vyvážené pestré stravovanie a často siahame po rýchlom občerstvení , ktoré nás na oko zasýti a my môžeme bežať ďalej , ale zamysleli sme sa nad tým , čo stými prázdnymi a nevýživnými kalóriami spraví naše telo- uloží ich lebo nedokáže s toho nič použiť

Kuracie nugety, párok v rožku- často sa priam naivne domnievame , že keď sú to kuracie tak obsahujú bielkoviny ako kuracie mäso a to je predsa zdravé- sme na veľkom omyle – mäso to ani na obrázku nevidelo , nie to ešte bielkoviny – obsahuje viac než 50 % tuku , sacharidov  a sú vyprážané na oleji – trans tuky- nič výživné pre organizmus. Párky obsahujú všetko možné len nie mäso ale aj kože a chrupky rozomleté na kašu sú to a napchaté v črievku , zohriate hodené do rožka…

Limonády a sódy – zdrané prázdne kalórie , obsahujú cukor , poškodenie pečene a výkyv glukóz v krvi, sóda produkuje látky , nábeh na obezitu

Raňajkové cereálie –obsahujú modifikované potraviny ,obohatené vitamíny a minerály

Korenie a dressingy- fruktózový kukuričný sirup , zlepší chuť , ovplyvňuje zdravie a zálievka ochutí šalát.

Je potrebné sa pravidelne stravovať a vyvážene dodávať zdravú stravu . Jedlo dodáva telu živiny a energiu.

Bc. Ľubica Bombalová