Úvod Zdravie a rodina 7 druhov jedál a nápojov , ktoré spôsobia , že zaspávanie sa stane...

7 druhov jedál a nápojov , ktoré spôsobia , že zaspávanie sa stane nočnou morou

105
0
ZDIEĽAŤ
7. druhov jedál a nápojov , ktoré spôsobia , že zaspávanie sa stane nočnou mora
7. druhov jedál a nápojov , ktoré spôsobia , že zaspávanie sa stane nočnou mora

Určite sa vám , už stalo , že ste zjedli niečo, čo váš organizmus pred spánkom vyhodnotil ako povzbudzujúcu látku, prípadne mu to spôsobilo tráviace problémy a nemohli sme zaspať. Na kvalitu spánku okrem jeho dĺžky a miesta kde spíme často pôsobí aj taká banálna vec ako jedlo , ktoré sme zjedli pred spaním. Skomplikovať spánok môžu aj nápoje, sladkosti, ale aj ovocie a niektoré druhy zeleniny.

Spánok je pre regeneráciu organizmu veľmi dôležitý, nielen dĺžka ale aj kvalita jednotlivých spánkových fáz. Ani nočné mory spôsobené nadmerným stresom alebo strachom, nepomôžu k spánku.

1. zrejúci syr

Vďaka obsahu tyramínu, ktorý syr obsahujú nebudete vedieť zaspať- treba sa vyhnúť pred spaním-parmezánu, nive a olomouckym syrečkom. V prípade , že chcete dlho zostať hore sú ideálnym zdrojom energie a života budičom.

2. pikantné jedlá

Štipľavá omáčka, alebo čili alebo aj ostrý kečup pred spaním nie sú vhodnou pochutinou pred nočným spánkom. Vzhľadom na to , že štipľavosť zobudí organizmus , neodporúča sa pred spaním, lebo prebdiete celú noc

3.pečená slanina , tučné mastné mäso

Kvôli mastnému a tučnému jedlu  sa nabudia a stimulujú produkcie všetkých druhov žalúdočných štiav a tiež žlče na dobré strávenie jedla. Organizmus si kvôli produkcii tráviacich štiav nedokáže oddýchnuť, preto sa tento typ jedla pokladá za najhorší zabiják spánku. Naopak ak potrebujete zostať hore, tento typ jedla vám to hravo umožní.

4. alkohol a káva, čierny čaj, energetický nápoj

Akýkoľvek alkohol alebo káva skracujú spánok a znižuj až  o polovicu jeho kvalitu. Dokáže vás nabudiť a prebudiť aj viackrát za noc. Na kávu si je potrebné dávať pozor lebo kofeín z nej ostáva v tele aj niekoľko hodín. Aj popoludňajšia káva vie ovplyvniť náš budúci nočný spánok. Okrem toho môže zhoršiť zlozvyky, ktoré máme počas spánku- napr. chrápanie po nočnej razii s alkoholom. Je potrebné si rozvrhnúť kedy , aký nápoj vypijeme, aby sme sa nepripravili o kvalitu spánku.

5. horká čokoláda , orechy, mandle

Podobný stimulant k bdelosti ako spomínaná káva. Ak by sme chceli v množstve kofeínu porovnať čokoládu a –Coca –Colu v pomere 100g= 1000 ml . Pre každého je čokoláda pomocník na obalenie nervov , no ak chceme dobre spať, nie vhodné si dávať horkú čokoládu tesne pred spaním. Patrí medzi stimulanty, na ktoré sa dá stať závislým rovnako ako na drogách.

6. grapefruit a citrusové plody

Nie všetko ovocie je vhodné pred spánkom respektíve na dobrý spánok ako napr. čerešne. Grep a citrusové plody zvýšia kyslosť žalúdka, a žalúdok sa zaoberá ako ju neutralizovať kyslosť ,a teda si nemôže odpočinúť. Náš pokus o spánok bude prerušovaný krátkymi epizódami zaspatia , prehadzovania, nočných môr a pod.

7. voda

Čo sa týka tejto zdravej a životu nenahraditeľnej tekutine. No je konzumácia pred spánkom nie je dobré riešenie. Napriek jej benefitom naliať sa veľkým množstvom  vody tesne pred spánkom, je zbytočné, nakoľko budeme musieť ju chodiť počas noci odstraňovať a teda prerušený spánok stálym chodením na toaletu. Odporúča sa , že minimálne 2 hodiny pred spánkom máme znížiť príjem vody , extrémne prehnanie s pitím vody nás môže vystaviť predávkovaniu alebo dokonca aj smrti.

Ani , keď organizmus vystavíme pred spánkom hladu a smädu je to opačný extrém. Spať nalačno, by sme nemali aj kvôli tvorbe kyselín v žalúdku , ak zostane žalúdok prázdny, tak nahromadené kyseliny, zvyknuté na príjem stravy v určitú hodinu , zrazu nemajú čo rozkladať , a obrátia to proti sebe a začnú leptať steny.

Ovocie pred spaním vhodný je napr. banán, dodá telu draslík a vitamíny. Kvalitný spánok je pre naše celkové zdravie nesmierne dôležitý. Zle vyvážená strava alebo nevhodné potraviny môžu v dosť veľkom množstve prípadov spôsobiť nespavosť alebo neschopnosť úplne zrelaxovať a oddýchnuť si. Ide najmä o náš imunitný systém, kedy nedostatok spánku /ponocovanie/ prerušovaný spánok znemožní alebo výrazne obmedzí správne fungovanie a tvorbu protilátok na ochranu organizmu. Pri nedostatku melatonínu , hormónu , ktorý je zodpovedný za spánok , si telo nedokáže oddýchnuť.

Spánok je veľmi ovplyvnený tým, čo zjeme za celý deň, nielen večera. Pred spaním by ste nemali jesť minimálne 2-3 hodiny, no nie vždy sa to dá dodržať, napríklad vtedy ak človek pracuje na zmeny a má nepravidelný pracovný čas.

Bc. Ľubica Bombalová