Úvod Zdravie a rodina Prečo by sme mali športovať aj v zime

Prečo by sme mali športovať aj v zime

16
0
ZDIEĽAŤ
Prečo by sme mali športovať aj v zime

Je tu nový rok a s ním aj nové výzvy, ciele a predsavzatia. Niektorí z nás nový rok nepotrebujú na to, aby začali žiť zdravo. Je to jednoducho ich životný štýl. Každopádne, pohyb a zdravá strava sa konečne stali IN.

Ak však patríte k tým, ktorých strasie už len pri predstave, že v tomto nepriaznivom počasí musia vystrčiť von čo i len nos, máme pre vás zopár rád:

  • V chlade naše telo spaľuje rýchlejšie a efektívnejšie. Keď mu je „chladno“, siaha po tukových zásobách, ktoré sú dobrou zásobárňou energie. Samotný tuk nás síce dokáže čiastočne zahriať, no zdravé a dobre prekrvené svaly v pohybe hrejú oveľa lepšie.
  • Aj v zime svieti slnko. Aj tie najslabšie slnečné lúče dokážu zabezpečiť prísun vitamínu D.
  • Pohyb vonku v zime, mraze a vo vetre pomáha človeku byť otužilejším a lepšie odolávať infekciám.
  • Pohyb pozitívne vplýva na našu psychiku a telo vďaka fyzickej námahe vylučuje hormóny šťastia.

Fakt, že pohyb je pre človeka nielen prirodzený, ale aj zdravý snáď netreba pripomínať. Naopak, všetky spôsoby, ktoré nám na zabezpečenie komfortu ponúka moderná doba, vedú v konečnom dôsledku k rôznym zdravotným problémom. Výskyt najfrekventovanejších degeneratívnych ochorení je spôsobený najmä nesprávnou životosprávou. Ak máte pocit, že ste o tom počuli už miliónkrát, je to preto, že je to pravda. A môže to viesť k najčastejším civilizačným chorobám súčasnosti – srdcovocievnym, metabolickým ochoreniam a ochoreniam pohybového a nervového aparátu.

Čo je to zdravý životný štýl?

Prístupov v starostlivosti o zdravie je mnoho, no keby sme to chceli zhrnúť do jedného slova, tak zdravý životný štýl vieme označiť jedným jediným, a tým je rovnováha. Rovnováha medzi príjmom a výdajom energie vedie k zdravej hmotnosti. Rovnováha medzi aktivitou a odpočinkom vedie k správnemu fungovaniu obehového systému, endokrinného systému a centrálneho nervového systému. Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom zabezpečuje lepšie psychické zdravie. Rovnováha by mala byť aj medzi časom stráveným sedením alebo psychickou prácou a pohybom alebo telesnou prácou. Bežať od počítača rovno na lešenie asi nebude ten najlepší nápad. Jednoduchšie je zvoliť si formu pohybu, ktorá vás bude baviť, nabíjať endorfínmi a energiou. Ako však určiť, aký typ pohybu je pre každého ten vhodný? Kritériá na výber sú tak subjektívne, že nemá zmysel diktovať vyslovene neohybnému človeku jogu a kolektívnemu športovcovi individuálny skialpinizmus.

Ako na to?

  • Pred akýmkoľvek pohybom po celodennom sedení za počítačom nezabudnite na strečing, prípadne ľahkú rozcvičku.
  • Pri obliekaní sa riaďte pravidlom – o jednu vrstvu menej ako keby ste išli von bez akéhokoľvek športového výkonu.
  • Ideálne je športovať vo vonkajšom prostredí do -5 °C.
  • Pri bežcoch začiatočníkoch sa neodporúča začínať v mraze. Nie však kvôli behu samotnému, skôr kvôli tomu, že na nápor studeného vzduchu sa musia pripraviť dýchacie cesty.
  • Nezabudnite na kvalitné funkčné oblečenie.
  • A najdôležitejšie: na pohyb sa dobre pripravte, namotivujte, zvoľte si pre vás príjemné prostredie a nezabudnite sa za každý pohyb odmeniť napríklad v podobe regenerácie.